پنج عنوان کتاب برای والدین دارای دانش آموز اتیسم
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از رونمایی پنج عنوان کتاب راهنمای والدین دارای دانش آموز اتیسم خبرداد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از رونمایی پنج عنوان کتاب راهنمای والدین دارای دانش آموز اتیسم به مناسبت روز جهانی اتیسم در فروردین ۹۹ خبرداد.
به گزارش مهر، سید جواد حسینی اظهارکرد: این کتابها شامل آشنایی با اتیسم، رفتن به آرایشگاه، عوض کردن منزل، رفتن به مطب پزشک و نحوه برخورد با چالشهای رفتاری معمول درکودکان بااختلال طیف اتیسم است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه اوتیسم اختلال پیچیده و چند وجهی رشد و شکلگیری سیستم عصبی است، اظهارکرد: اتیسم اختلالی است که پردازش اطلاعات و ادراک را مختل میکند و بر شکلگیری تعامل اجتماعی، ارتباطگیری و رفتارهای انسانی اثر میگذارد.
وی افزود: علایم اوتیسم که تا پیش از سهسالگی آشکار میشوند و در سه عرصه مناسبات اجتماعی با اطرافیان، شکل ارتباط گیری و تکرار رفتارهای کلیشهای و ماشینی قابل مشاهده است.
حسینی در گفت: فقدان ارتباط چشمی با مخاطب، تکان دادن مکرر دستها، بیقراری و اضطراب، ترس از صداها یا اشیاء، تاخیر در گفتار یا تکان دادن بدن در زمان نشستن و ایستادن از نشانههای عمومی اوتیسم هستند و اوتیسم از نظر چگونگی یا درجه ابتلا شدت و ضعف دارد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه آمار دقیقی از تعداد افراد دارای اختلالات اوتیسم با تفکیک پراکندگی در تکتک کشورهای جهان موجود نیست، اظهارکرد: تحقیقات کشورهای اروپایی، کانادا و آمریکا نشان میدهد که در هر ۱۰۰۰ تولد، شش الی هفت مورد طیف اوتیسم وجود دارد.
حسینی در ادامه گفت: افراد اوتیستیک دنیا را متفاوتتر از بقیه میبینند، میشنوند و حس میکنند. جهان آنان با دیگران فرق دارد. آنان حالتی از بی قراری دارند و به محیط اطراف بیتوجهند. حواس پنجگانه اوتیستها بسیار حساستر از سایرین است مثلاً صدای ضعیف جارو یا همزن برقی که برای دیگران یک صدای پس زمینه است، میتواند برای یک اوتیست ده برابر قویتر از صدای فردی باشد که با او گفتوگو میکند.
وی با بیان اینکه اوتیسم بیماری نیست درمان یا دارو ندارد اما توانبخشی و آموزش میتواند کمک بزرگی برای زندگی مستقل افراد اوتیستیک باشد، گفت: سازمان آموزش و پرورش استثنایی از سال ۱۳۸۴ تاکنون با استفاده از آزمونهای تخصصی اقدام به شناسایی، تشخیص جایدهی و ارائه خدمات آموزشی، توانبخشی و پرورشی به نوآموزان و دانش آموزان با طیف اتیسم که توانایی یادگیری مفاهیم آکادمیک و مدرسهای را دارند کرده است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تصریح کرد: در حال حاضر آموزش و پرورش استثنایی به ۲ هزار و ۵۲۴ نوآموز و دانش آموز طیف اتیسم در مدارس ویژه و ۲۲۲ نفر دانش آموز اتیسم در طرح تلفیقی فراگیر خدمات آموزشی، پرورشی و توانبخشی ارائه میکند.
حسینی با تاکید بر نقش موثر سه ضلع مثلث نیروی انسانی، دانش آموزان و والدین در آموزش و پرورش دانش آموزان با نیازهای ویژه تصریح کرد: برگزاری دورههای ضمن خدمت کشوری ویژه مدیران، معلمان، نیروهای توانبخشی و مشاوران در خصوص آشنایی با اتیسم موجب ارتقای کیفیت خدمات ارائه شده به این گروه از نوآموزان ودانش آموزان شده است.
وی افزود: استفاده از نظرات متخصصان حوزه اتیسم در قالب طرح رصد و کاربست مطالعات ملی و بین المللی و برگزاری نشستهای تخصصی با وزارتخانهها، دانشگاهها و سازمانهای مردم نهاد مرتبط با اتیسم از دیگر برنامههای سازمان آموزش و پرورش استثنایی است که اجرایی شده است.
حسینی با اشاره به اقدامات دیگر سازمان در راستای توجه به ضلع دوم آموزش یعنی دانش آموزان اتیسم خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۹ جلد کتاب مهارت آموزی تصویری با تاکید بر مهارتهای خودیاری، ارتباطی و تعاملی دانش آموزان با طیف اتیسم تدوین و وارد چرخه آموزش این دانش آموزان شده است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه از سال ۲۰۰۸ سازمان ملل دوم آوریل را روز جهانی آگاه سازی درباره اوتیسم نامیده است، گفت: در این سال مجمع عمومی سازمان با تصویب یک قطعنامه از جامعه جهانی خواست برای افزایش آگاهی مردم درباره اوتیسم تلاش کنند. مهمترین هدف این نامگذاری، آشنایی با مشکلات افراد دارای اوتیسم و دعوت افکار عمومی به همیاری در فرایند رشد و هم پیوندی آنها با جامعه است.
وی با بیان اینکه شعار جهانی روز اتیسم در سال ۲۰۲۰ ” انتقال به بزرگسالی” است، اظهارکرد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی از سال ۱۳۹۰ توجه به انتقال به بزرگسالی دانش آموزان با اختلال طیف اتیسم را در دستور کار خود قرار داده است و از جمله اقدامات صورت گرفته شده در این راستا، تدوین پودمان دو رشته مهارتهای باغبانی و کمک خدمات اداری و ارائه درسهای مبتنی بر مهارتهای روزمره زندگی است.
حسینی افزود: این دانش آموزان در صورت داشتن توانایی ارتباطی و تعاملی مناسب قادر خواهند بود در ۳۶ رشته مهارتی دانش آموزان با نیازهای ویژه نیز ادامه تحصیل دهند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تصریح کرد: در سال گذشته پودمان رشته موسیقی برای دانش آموزان بااختلال طیف اتیسم در دوره دوم متوسطه حرفهای تدوین شده است که پس از تصویب این پودمان در شورای عالی آموزش و پرورش از مهر ۱۴۰۰ در مدارسی که شرایط لازم را داشته باشند، اجرا خواهد شد.
وی با اشاره به نیاز کشور به ۱۴ مدرسه استاندارد ویژه دانش آموزان اتیسم افزود: درسال جاری و با کمک سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ۱۴ مدرسه ویژه دانش آموزان با طیف اتیسم در استانهایی که نیاز به این مدارس دارند، ساخته خواهد شد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: تنظیم و اجرایی کردن سند توسعه استانی در حوزه اتیسم با محوریت نیروی انسانی، فضا و تجهیزات از دیگر برنامههای در دست اقدام سازمان و ادارات آموزش و پرورش استثنایی استانهای کشور در سال جاری است.
وی تصریح کرد: از دیگر برنامههای در دست اقدام سازمان، الگوسازی مدرسه انطباقی دانش آموزان با اختلال طیف اتیسم، الگوسازی مدارس انطباقی پذیرای ویژه دانش آموزان تلفیقی فراگیر به ویژه دانش آموزان طیف اتیسم و تدوین بسته مداخله طلایی وبهنگام است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به نقش ضلع سوم مثلث آموزش یعنی والدین گفت: ایجاد پارلمان مشورتی اولیای دانش آموزان با نیازهای ویژه در راستای بهرهگیری از نظرات آنان و رونمایی از پنج عنوان کتاب راهنمای والدین دارای دانش آموز اتیسم در فروردین ۹۹ از اقدامات صورت گرفته است.