خبر » سلامت » نبض جامعه
کد خبر : 10583
پنجشنبه - 14 فروردین 1399 - 12:04

چگونگی سوگواری برای عزیزان در روزهای کرونایی

اگر شما سوگوار عزیزی به دلیل کرونا ویروس هستید یا خدای نکرده شخصی از اطرافیان شما سوگوار است بدانید بعضی کارها به سازگاری بهتر در این شرایط کمک می کند.

چگونگی سوگواری برای عزیزان در روزهای کرونایی

با وجود بهبود بسیاری از بیماران کرونایی، همچنان هر روز اخبار مرگ و میر تعدادی از این بیماران هم شنیده می‎شود. اگر شما سوگوار عزیزی به دلیل کرونا ویروس هستید یا خدای نکرده شخصی از اطرافیان شما سوگوار است بدانید بعضی کارها به سازگاری بهتر در این شرایط کمک می کند.

به گزارش گروه سلامت آوای جامعه، افرادی که عزیزانشان را براثر ویروس کرونا از دست می‌دهند، نیاز به همدلی بسیاری دارند، آن هم در شرایطی که این روزها خاکسپاری این قربانیان با شرایط ویژه‌ای انجام می‌شود و خانواده‌های آنها از برگزاری مراسم‌های عزاداری نیز، محرومند.

یادتان باشد:

از آنجا که بخاطر شیوع کرونا امکان برگزاری مراسم عمومی نیست، سعی کنید مراسم سوگواری را با حداقل تعداد افراد و حتی به تنهایی برگزار کنید.

به خاطر داشته باشید که همه‌گیری تمام خواهد شد و شما می توانید در آن زمان مراسم عمومی در خور برگزار کنید.

می توانید سوگواری را به صورت مجازی با دیگر افراد خانواده و دوستان انجام دهید.

می توانید در ساعت معینی با دوستان و فامیل خود برای متوفی به خواندن آیات و دعا مشغول شوید.

می توانید در زمان خاصی از روز یا هفته به یاد عزیز از دست رفته شمع روشن کنید، یا شعر یا دعایی را با صدای بلند بخوانید.

کاری که به شما آرامش می دهد را برای سوگواری انتخاب کنید و برای مراسم خصوصی خود شروع و پایان در نظر بگیرید.

برای مرور خاطرات عزیز از دست رفته وقت بگذارید. می توانید مجموعه ای از عکس ها، خاطرات، نامه ها، نوشته ها با هر خاطره ای از فرد متوفی درست کنید، یا یک مجموعه ای از آهنگ ها و فیلم هایی که شما را یاد او می اندازد درست کنید.

غمگینی، شوک، انکار یا عدم باور، گیجی، خشم، احساس گناه معمولا در سوگ تجربه می شود و همه این حس ها طبیعی است. احساس خود را بپذیرید و با نزدیکان خود در مورد آن صحبت  کنید.

مراقب سلامتی خود باشید. خواب کافی داشته باشید، تغذیه سالم داشته باشید، از مصرف الکل و مواد برای سرکوب حس های منفی پرهیز کنید.

اگر احساس نیاز می کنید یا اگر اطرافیان به شما توصیه می کنند از مشاور، روانشناس یا روانپزشک کمک بگیرید. در این شرایط مرکز متعددی مشاوره و ویزیت آنلاین ارائه می کنند.

به یاد فرد متوفی کاری انجام دهید. می توانید به یاد او به خیریه ای کمک کنید یا درخت یا گلی به یاد او بکارید.

در زمان مناسب، با رعایت ایمنی خود و دیگران از نظر گسترش ویروس، سر مزار بروید.