خبر » نبض جامعه » نیمکت
کد خبر : 10385
یکشنبه - 10 فروردین 1399 - 14:03

تأثیر رسانه ها در کودکان و نوجوانان

کودکان علاوه بر اینکه یک بیننده و شنونده متعهد به رسانه هستند، یک عامل قوی برای عملیاتی کردن آن پیام‌ها نیز هستند.

تأثیر رسانه ها در کودکان و نوجوانان

یک محقق حوزه رسانه درباره تأثیرات گوناگون رسانه های جمعی بر روی کودکان و نوجوانان توضیحاتی داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، امیرعلی علیشاهی محقق حوزه رسانه، اظهار داشت : کودکان می‌توانند مصرف کنندگان بسیار هوشمند پیام‌های رسانه‌ای باشند.

وی با بیان اینکه از این رو یک کودکان علاوه بر اینکه یک بیننده و شنونده متعهد به رسانه هستند، یک عامل قوی برای عملیاتی کردن آن پیام‌ها نیز هستند، گفت: شما می‌توانید به آن‌ها کمک کنید مهارت‌های لازم برای تأثیرگذاری رسانه‌ها را پرورش دهند.

این محقق رسانه اظهار داشت : تأثیر رسانه بر کودکان می‌تواند عمدی و مستقیم باشد، به عنوان مثال، تبلیغات اغلب به کودکان و نوجوانان هدایت می‌شود. این بدان معنی است که کودکان و نوجوانان به طور فزاینده نسبت به برند‌ها و، آگاهی دارند و جذب آن می‌شوند.

علیشاهی با بیان اینکه نفوذ رسانه‌ها نیز می‌تواند غیرمستقیم باشد، افزود: به عنوان مثال، این ممکن است شامل تصاویر و محتوای جنسی در اینستاگرام، اسنپ چت، فیس بوک و یوتیوب باشد، همچنین ممکن است شامل تصاویر خشن و زبان درشت در رسانه‌های خبری، مستند‌ها، بازی‌های ویدئویی و برخی از متن ترانه‌ها باشد.

وی با بیان اینکه این نوع تأثیر رسانه‌ها می‌تواند به کودکان نشان دهد که برخی از روش‌های رفتاری و نگاه طبیعی وی «عادی» هستند، تصریح کرد: اما رسانه بد نیست، رسانه میتواند حاوی پیام‌های اموزنده و کاربردی به کودکان نیز باشد.

این محقق حوزه رسانه افزود: کودکانی که در معرض دید رسانه‌ها قرار گرفته و مورد توجه رسانه‌ها قرار می‌گیرند، بیشتر به دیدن فیلم‌های سرگرم کننده و یا برنامه‌هایی از این قبیل علاقه‌مند هستند، اما این مهم است که کودکان پای کدام رسانه مشغول هستند و چه محتوایی را درحال دریافت کردند هستند، زیرا تاثیرات رسانه سطحی نیستند، بلکه کند و به مرور زمان در کودکان شکل میگیرد و به عنوان یک عامل اکتسابی میتواند، خلق و خو و حتی نگرش وی  را نسبت به مسائل تغییر دهد.

وی  خاطرنشان کرد: بنابر این رسانه هم میتواند بسیار قوی و مثبت عمل کند و هم به صورت منفی و مخرب.

علیشاهی با بیان اینکه کودکان همچنین می‌توانند پیام‌های مهم ارتقاء سلامت را از طریق رسانه‌های اجتماعی و سایر رسانه‌ها انتخاب کنند، ادامه داد: این ممکن است شامل پیام‌هایی باشد که با هدف جلوگیری از افسردگی و خودکشی در جوانان، ترویج روابط مثبت، احترام آمیز یا تشویق به خوردن و عادت‌های سالم در زندگی است باشد.

وی تصریح کرد: داستان‌های با کیفیت خوب در نمایش‌ها و فیلم‌های تلویزیونی می‌تواند به کودکان کمک کند تا جنبه‌های هویت مانند جنسیت، روابط، جنسیت یا اخلاق را کشف کنند.

وی افزود: البته باید بگویم که رسانه‌ها – خوب و بد – فقط یکی از چندین تأثیر بر رفتار و نگرش کودکان است و تأثیرات دیگر شامل خانواده، دوستان و همسالان، پیشینه فرهنگی و موارد دیگر است که غالباً این تأثیرات می‌توانند قدرتمندتر از تأثیر رسانه باشند.