خبر » سلامت » نبض جامعه
کد خبر : 10077
سه شنبه - 27 اسفند 1398 - 00:28

بیشترین تماس ها با ۱۶۶۶ درباره چه موضوعی است؟

مسئول گروه علمی سامانه ۱۶۶۶ گفت: سرفه بیشترین پرسش مطرح شده در تماس با این سامانه بوده است.

بیشترین تماس ها با ۱۶۶۶ درباره چه موضوعی است؟

مسئول گروه علمی سامانه ۱۶۶۶ با اشاره به اینکه سرفه بیشترین پرسش مطرح شده در تماس با این سامانه بوده است، گفت: درافراد غیر محتمل به ارتباط مصرف زیاد شوینده ها و الکل جهت ضدعفونی و ارتباط با این شکایت باید توجه شود.

به گزارش گروه سلامت آوای جامعه، علیرضا اعرابی افزود: تنگی نفس هر چند جز علائم کرونا است ولی در بیماران که محتمل نیست باید به عواملی همچون استرس و اضطراب موجود در جامعه به عنوان عامل تنگی نفس و همچنین تحریک مجاری تنفسی به واسطه استفاده زیاد از شوینده ها و الکل نیز توجه داشت.

مسئول گروه علمی سامانه ۱۶۶۶ با اشاره به اینکه در بین علائم گوارشی علائمی همچون حالت تهوع و استفراغ و بی اشتهائی و اسهال و ودل درد ذکر شده است، بیان کرد: برخی از تماس گیرندگان سایر علائم را همراه با علائم شایع یا بدون آن ذکر کرده اند.که در بین سایر علائم سردرد بیشترین تعداد و بعد از آن به ترتیب علائمی مانند سرگیجه ،درد قفسه صدری ،آب ریزش بینی ،گرفتگی بینی ،بیحالی ،ازدست دادن حس بویائی و چشائی ،ترشح ته حلق ،عرق سرد جز شکایت های تماس گیرندگان بوده است.

وی افزود: در قسمت توصیه های انجام شده علاوه برتعداد زیادی از تماس گیرندگان که توصیه های مراقبتی و بهداشتی را در سطح یک سامانه دریافت می کنند از تماس هایی که به پزشکان ارجاع می شوند، دربین ۵٩٣ تماس ارجاع شده، درصد زیادی از تماس گیرندگان توصیه به مراقبت در منزل و رعایت موارد بهداشتی می شوند. که شامل افراد غیر مشکوک ،افراد مشکوک با علائم خفیف ، افراد در معرض خطر بدون علائم و افراد تحت درمان جهت ادامه درمان است.

اعرابی گفت: افراد محتمل و افراد پرخطر با علائم ، افراد با علائم متوسط، علاوه بر توصیه به رعایت موازین بهداشتی ورعایت فاصله و اصول مراقبتی جهت بررسی توصیه به مراجعه سرپائی به مراکز ١۶ ساعته یا پزشکان همکار برنامه کرونا می شوند.

وی افزود: همچنین بیماران با علائم شدید، افراد محتمل با علائم متوسط و شدید، بیماران پر خطر با علائم متوسط و شدید و بیماران با تصویر برداری قفسه سینه موید ابتلا و یا مشکوک هستند که توصیه به مراجعه به بیمارستانهای منتخب کرونا برحسب مناطق محل سکونت می شود.

مسئول گروه علمی سامانه ۱۶۶۶ گفت: با توجه به آمار فوق به نظر می رسد سامانه در شرایط بحران شیوع کرونا توانسته در کنار سایر اجزا نظام سلامت گام موثری را در راستای ارتقا رفتارهای مراقبتی در راستای پیشگیری از ابتلا به این ویروس و همچنین کاهش اضطراب مردم بدلیل عدم اطلاع و یا اطلاع نادرست از این بیماری از طریق ایجاد بستر ارتباط تلفنی و گفتگو محور بردارد.

همچنین از مراجعه غیر ضروری افراد به مراکز درمانی و بیمارستانها بطور قابل توجه ای جلوگیری شده که در کاهش ابتلا و انتقال این ویروس و کاهش بار کاذب این مراکز موثر است.این درحالیست که به نظر می رسد با شناسائی و توصیه به مراجعه افراد محتمل و پر خطر در کمک به درمان مبتلایان و کاهش تعداد افراد ناقل نیز نقش داشته است.