خبر » سلامت » نبض جامعه
کد خبر : 10024
دوشنبه - 26 اسفند 1398 - 20:04

اقدامات تامین اجتماعی برای پیشگیری از کرونا

معاون بیمه‌ای این سازمان از اتخاذ تمهیدات حداکثری برای مقابله با شیوع بیماری کرونا در واحدهای بیمه‌ای خبر داد.

اقدامات تامین اجتماعی برای پیشگیری از کرونا

تمدید اعتبار دفترچه‌های درمانی و کارت‌های رانندگان و کارگران ساختمانی، ثبت درخواست بازنشستگی، افزایش مهلت پرداخت حق بیمه‌های توافقی و اختیاری و پرداخت علی‌الحساب غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری از اقدامات اساسی سازمان تامین اجتماعی بمنظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا است.

به گزارش ایرنا، معاون بیمه‌ای این سازمان از اتخاذ تمهیدات حداکثری برای مقابله با شیوع بیماری کرونا در واحدهای بیمه‌ای خبر داد و گفت: تمامی اقدامات برای کاهش مراجعه حضوری مردم به شعب تأمین اجتماعی انجام شده است و بیمه شدگان، کارفرمایان و بازنشستگان برای حفظ سلامتی خود باید حتی الامکان از مراجعه حضوری به شعب و کارگزاری‌ها خودداری کنند.

مهرداد قریب افزود: بسیاری از خدمات شعب و کارگزاری‌های تأمین اجتماعی به‌صورت غیرحضوری از طریق درگاه رسمی خدمات غیر حضوری به نشانی https://eservices.tamin.ir قابل دریافت و برخی از خدمات نیز همچون ثبت درخواست بازنشستگی، تمدید اعتبار کارت هوشمند رانندگان و اعتبار دفترچه درمانی نیز تا پایان فروردین ماه ۹۹ انجام شده است.

وی ادامه داد: تمدید اعتبار دفاتر درمانی منتهی به بهمن ۹۸ کلیه بیمه شدگان و مستمری بگیران تا پایان فروردین ماه ۱۳۹۹ به صورت هوشمند انجام می‌شود و نیاز به حضور بیمه‌شدگان و بازنشستگان جهت تمدید اعتبار در شعب و کارگزاری‌های تأمین اجتماعی نیست.

قریب یادآور شد: مهلت پرداخت حق بیمه‌ی بیمه شدگان اختیاری، توافقی، رانندگان درون شهری و برون شهری و کارگران ساختمانی نیز افزایش یافته است؛ همچنین به منظور جلوگیری از لغو قراردادها و تداوم بیمه پردازی این بیمه شدگان تا پایان فروردین ماه ۱۳۹۹ برای پرداخت حق بیمه مهلت داده شده است.

معاون بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی در ادامه از فراهم شدن زمینه پرداخت علی الحساب غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری خبر داد و افزود: برای کلیه بیمه شدگان به ویژه بیماران مبتلا به کرونا و همچنین مرخصی زایمان امکان پرداخت علی‌الحساب غرامت دستمزد براساس گواهی پزشک معالج فراهم و این خدمات بدون نیاز به مراجعه حضوری به شعب انجام می‌پذیرد.

قریب تاکید کرد: ثبت درخواست خدمات و تعهدات کوتاه مدت (غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری، پروتز و اروتز وکمک ازدواج و…) نیز بدون مراجعه حضوری و از طریق سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی قابل انجام است.

وی ادامه داد: برای ثبت درخواست بازنشستگی نیز نیاز به مراجعه حضوری به شعب تأمین اجتماعی نیست و تاریخ ترک کار مندرج در لیست پرداخت حق بیمه به عنوان تاریخ درخواست بازنشستگی محسوب می‌شود.

به گفته قریب، انجام استعلام در خصوص تمدید یا صدور کارت هوشمند رانندگان هم به حالت تعلیق درآمده است و تداوم بیمه پردازی تا پایان فروردین ۱۳۹۹ قابل انجام است.

معاون بیمه ای سازمان تأمین اجتماعی همچنین فراهم شدن امکان بیمه پردازی برخی از کارگران ساختمانی را که کارت مهارت فنی آن‌ها منقضی شده است، از دیگر اقدامات موثر جهت عدم مراجعه حضوری به شعب و کارگزاری‌ها برشمرد و گفت: بیمه پردازی این کارگران تا پایان فروردین ماه سال ۱۳۹۹ انجام می شود.

قریب همچنین از امکان استعلام گواهی میزان سوابق پرداخت حق بیمه از طریق سامانه غیر حضوری سازمان تأمین اجتماعی خبر داد و گفت: در ایام تعطیلات نوروز شعب و کارگزاری‌های منتخب سازمان تأمین اجتماعی خدمات مربوط به دفاتر درمانی را به جامعه تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی ارائه می دهند.